تبدیل پایان نامه به کتاب

اصولاً نگارش، ارائه و دفاع از پایان‌نامه، مهم‌ترین و معتبرترین پژوهشی است که هر دانشجو در دوران تحصیل خود انجام می‌دهد. کامل بودن و تخصصی‌تر بودن هر چه بیشتر پایان‌نامه، نشان دهنده تخصص و حرفه‌ای بودن دانشجو در زمینه رشته‌ای است که در آن تحصیل کرده است. اگر قصد دارید که یک پایان‌نامه تخصصی و معتبر ارائه دهید، دو راه پیش روی شما است:           

1_ تبدیل پایان‌ نامه به مقاله

2_ تبدیل پایان‌ نامه به کتاب

انجام هر کدام از این دو روش مسیر خاصی را دنبال می‌کند؛ اما هر کدام چه مزایا و امتیازاتی دارد؟

3 دلیل مهم برای تبدیل پایان نامه به کتاب

تقویت رزومه

تأثیر قوی امتیاز چاپ کتاب در مصاحبه دکتری:

این روزها بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهم‌ترین شرایط قبولی در آزمون دکتری، داشتن یک رزومه قوی می‌باشد. علاوه بر این که چاپ کتاب 4 امتیاز از مصاحبه دکتری را شامل می شود، می‌تواند در جایی که قبول شدن یا نشدن شما به نظر شخصی اساتید بستگی دارد نیز تأثیر مثبتی بر قبولی شما داشته باشد.

هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب

هزینه مناسب چاپ کتاب:

خوشبختانه باید بگوییم که هزینه تبدیل پایان‌ نامه به کتاب، تقریباً یک سوم هزینه تبدیل پایان‌ نامه به مقاله ISI می‌باشد. در نظر داشته باشید که نیازی نیست حتماً در تیراژ‌های بالا اقدام به چاپ کتاب کنید. حتی می‌توانید تنها ۱۰ جلد از کتاب چاپ کنید، در حالی که داخل کتاب تیراژ بالاتری ثبت می‌شود.

ثبت در کتابخانه ملی

ثبت کتاب در کتابخانه ملی:

یکی از مهم‌ترین امتیازات تبدیل پایان‌ نامه به کتاب، این است که شما می‌توانید پس از دریافت شماره شابک و فیپا، مشخصات کامل کتاب خود را در کتابخانه ملی ثبت کنید و از این طریق اثر خود را در جایی فراتر از کتابخانه محل تحصیل خود انتشار دهید.

هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب به چه عواملی بستگی دارد؟

زمان انجام کار

در صورتی که برای تبدیل پایان نامه به کتاب زمان کمی داشته باشید و سفارش خود را به صورت فوری ثبت کنید هزینه کار بالاتر خواهد بود.

تیراژ چاپ

هرچقدر تیراژ بالاتری از کتاب خود را به چاپ برسانید هزینه چاپ هر نسخه به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت

خدمات درخواستی

اگر در حوزه ویراستاری و صفحه آرایی تخصص کافی دارید می‌توانید فایل ویرایش شده را برای ناشر ارسال کنید؛ در این صورت هزینه ویراستاری و صفحه‌آرایی را پرداخت نخواهید کرد.

نوع چاپ

اگر در حوزه ویراستاری و صفحه آرایی تخصص کافی دارید می‌توانید فایل ویرایش شده را برای ناشر ارسال کنید؛ در این صورت هزینه ویراستاری و صفحه‌آرایی را پرداخت نخواهید کرد.

چاپ رنگی یا سیاه سفید

همان‌طور که می‌دانید چاپ صفحات رنگی هزینه بردار می‌باشد و اگر جذابیت چاپ‌های رنگی را در نظر نگیریم چاپ سیاه‌سفید گزینه بصرفه‌تری می‌باشد.

تعداد صفحات

طبیعتاً هرچقدر تعداد صفحات پایان نامه بیش‌تر باشد زمان لازم برای ویرایش آن بیش‌تر خواهد بود که منجر به افزایش هزینه می‌شود.

مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب با انتشارات هایتک

ویرایش پایان‌نامه و تبدیل آن به فرمت کتاب:

در مرحله اول تبدیل پایان‌ نامه به کتاب، ویراستاران با تجربه‌‌ی فروغ سیمرغ، متن پایان‌نامه شما را ویرایش و آن را به فرمت کتاب تبدیل می‌کنند. گفتنی است که در مواقعی که تعداد صفحات پایان‌نامه کم‌تر از حد استاندارد می‌باشد، نویسنده باید با همکاری ناشر یا ویراستار، محتوای کتاب خود را به حداقل استاندارد برساند.

تبدیل به فرمت کتاب

طراحی جلد

در طراحی جلد کتاب بیش از هرچیزی جلوه‌های بصری و گرافیکی حائز اهمیت هستند. عنوان و جلد کتاب اولین المان‌هایی هستند که خواننده را به خود جذب کرده و باعث می‌شوند که تصمیم به خرید یا عدم خرید کتاب بگیرد. طراحی جلد کتاب باید مطابق با ژانر کتاب و همچنین رده سنی مخاطبین آن انجام شود و نیازمند تسلط به نرم افزارهای گرافیکی همچون فتوشاپ و همچنین آشنایی نسبی با اصول روانشناسی رنگ‌ها می‌باشد. گرافیست‌های با تجربه و متخصص فروغ سیمرغ در این امر شما را یاری خواهند کرد.

ویراستاری متن

صفحه‌آرایی و ویراستاری

مراحل صفحه‌آرایی و ویراستاری، از مهم‌ترین مراحل تبدیل پایان‌ نامه به کتاب می‌باشند. صفحه‌آرایی در واقع هنر استفاده بجا از فونت‌ها، سایز‌ها، تصاویر، اشکال و…برای افزایش جذابیت و تأثیر‌گذاری کتاب می‌باشد و همان طور که می‌دانید ویرایش فنی و ادبی صحیح تا حد زیادی در کیفیت چاپ تاثیرگذار خواهد بود.

دریافت مجوز‌های چاپ کتاب:

یکی از مراحل الزامی در استخراج کتاب از پایان نامه، دریافت مجوزهای چاپ می‌باشد. گفتنی است که در هنگام مصاحبه، از مجوز‌های کتاب استعلام گرفته می‌شود و وجود مشکل در این موضوع می‌تواند باعث رد شدن شما در مصاحبه شود.

«شابک» مخفف شماره استاندارد بین‌المللی کتاب می‌باشد. در حقیقت شابک یا همان ISBN که در پشت جلد و قسمت فیپای کتاب به صورت بارکد درج می‌شود، کاربرد‌های مختلفی دارد. به عنوان مثال شابک برای شناسنامه دار شدن و دریافت فیپای کتاب ضروری است.

«فیپا» مخفف فهرست‌نویسی پیش از انتشار می‌باشد و شامل مشخصات کتاب، از جمله نام نویسنده، ناشر، قیمت، تعداد چاپ و مواردی از این دست می‌باشد. به بیان ساده‌تر، شابک و فیپا به منزله شناسنامه کتاب می‌باشند و سبب می‌شوند که تمام حقوق مادی و معنوی کتاب برای نویسنده حفظ شود.

دریافت مجوزهای کتاب

چاپ و صحافی کتاب:

چاپ و صحافی کتاب که آخرین مرحله‌ی تبدیل پایان‌ نامه به کتاب می‌باشد، به اندازه صفحه‌آرایی و طراحی جلد حائز اهمیت است. زیرا اگر در تمامی مراحل موفق عمل کنید، کاهش کیفیت چاپ، می‌تواند مخاطب را از خواندن کتاب شما منصرف کند. در این مجموعه می‌توانید از بهترین خدمات چاپ کتاب بهره‌مند شوید.

چاپ و صحافی کتاب

چه نوع کتاب‌هایی بعد از تبدیل پایان ‌نامه به کتاب به دست می‌آید؟

کتاب‌هایی که از تبدیل انواع پایان ‌نامه بدست می‌آیند عمدتا به دو نوع کلی طبقه‌بندی می‌شوند. هر کدام از این کتاب‌ها می‌توانند در جایگاه خود با ارزش باشند و نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کنند. این کتاب‌ها عبارت‌اند از:

کتاب‌های پژوهش محور

اصولا این‌گونه کتاب‌ها در کنار بیان تئوری‌های مختلف به بیان پژوهشی می‌پردازد که متناسب با عنوان اصلی، طراحی و اجرا می‌شود. در اینگونه کتاب‌ها اکثر مطالب پایان نامه به کتاب انتقال داده می‌شوند.

کتاب‌های تئوری محور

در این کتاب‌ها به طور معمول به بیان جدیدترین تئوری‌های موجود در یک حوزه پرداخته می‌‌شود. این کتاب‌ها برخلاف کتاب‌های پژوهش محور نیازی به انتقال اکثر فصول ندارند بلکه کافی است بخش‌های مهم‌تر فصول انتقال داده شوند و توضیحات کاربردی بیشتری برای فهم بهتر مطالب ضمیمه آن شود

قطع مناسب تبدیل پایان نامه به کتاب

اصولا در هنگام انتخاب قطع کتاب، به سلیقه نویسنده وصاحب اثر توجه می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است در این خصوص نیز کمی اطلاعات داشته باشید. عموما قطع کتاب برحسب نوع کتاب انتخاب می‌شود. از آنجایی که کتاب‌های که از تبدیل پایان‌نامه به دست می‌آیند در دسته کتاب‌های علمی قرار می‌گیرند بهتر است با قطع وزیری چاپ شوند. البته این مورد اختیاری است و گاهی برحسب شرایط نیاز است تا قطع دیگری انتخاب شود، به طور مثال  اگر تعداد صفحات کتاب کم بود این قطع به قطع رقعی و اگر اشکال و تصاویر داخل کتاب نیاز به وضوح بیشتر داشتند به قطع رحلی تبدیل می‌شود.