سوالات متداول چاپ کتاب

1_ مراحل چاپ کتاب چیست ؟

مراحل چاپ کتاب به ترتیب شامل : تهیه محتوای کتاب ، ویراستاری و صفحه آرایی ، اخذ شابک ، دریافت مجوزهای چاپ ، اخذ فیپا ، چاپ کتاب ، اعلام وصول کتاب

2_ روش دریافت فایل از سایت آمازون چگونه است ؟

شما عنوان کتاب یا موضوع مدنظر خود را اعلام می کنید و سفارش شما توسط تیم انتشارات بررسی و بعد از استعلام موجود بودن کتاب در سایت آمازون و برآورد هزینه ، مراحل تسویه و دریافت فایل و ارسال برای متقاضی صورت می گیرد 

3_ آیا امکان تبدیل پایان نامه به کتاب وجود دارد ؟

بله این امکان وجود دارد . در بحث مربوط به تبدیل پایان نامه به کتاب دو نوع کتاب می­‌توان از پایان‌­نامه کارشناسی ارشد یا دکترا مستخرج نمود: 

پژوهش محور و تئوری محور. در نوع اول از تمام فصل های پایان­‌نامه برای تدوین متن اصلی کتاب استفاده می‌­شود اما در نوع دوم صرفاً از ادبیات پژوهشی و مبانی نظری ذکر شده برای یک یا دو متغیر (که عموماً فصل ۲ پایان‌­نامه‌­ها است) آورده می­‌شود. سپس مانند سایر کتاب ها مراحل صفحه آرایی ، اخذ مجوز ها و چاپ کتاب طی خواهد شد .

4_ آیا استخراج مقاله از پایان نامه، مانع استخراج کتاب از پایان نامه می‌شود؟

 خیر مشکلی ندارد . از یک پایان‌نامه می‌توان هم مقاله استخراج کرد و هم کتاب. این دو بخش هیچگونه همپوشانی با هم ندارند و متمایز از همدیگر می‌­باشند. فرمت و قالب کتاب با فرمت و قالب مقاله کاملاً متفاوت هستند.


5_ آیا تعداد نویسندگان (یا مترجمین) در هزینه چاپ کتاب تاثیری دارد؟

 خیر ؛ تعداد نویسندگان در هزینه‌­ چاپ کتاب تغییری ایجاد نمی کند. برخی از ناشرین اقدام به اخذ هزینه اضافی به ازای اضافه شدن یک اسم می­‌کنند. در انتشارات فروغ سیمرغ چنین چیزی وجود ندارد و تعداد مولفین تاثیری در افزایش یا کاهش هزینه نخواهد داشت. اما به جهت معتبر بودن هرچه بیشتر کتاب پیشنهاد می شود تعداد نویسندگان برای هر عنوان کتاب بیشتر از 3 الی 4 نفر نباشند.

6_ انتشارات دانشگاهی معتبر است یا انتشارات غیردانشگاهی؟

 تنها تفاوتی که بین انتشارات دانشگاهی و انتشارات غیردانشگاهی وجود دارد این است که مولف در انتشارات دانشگاهی هزینه‌­های چاپ کتاب را پرداخت نمی­‌کند اما در انتشارات غیردانشگاهی این هزینه‌­ها در صورتی که ناشر هیچ شراکتی در فروش کتاب نداشته باشد، بر عهده مولف خواهد بود. طبیعتاً بودجه انتشارات دانشگاهی در ایران از طرف دولت پرداخت می‌­شود و انتشارات غیردانشگاهی معمولاً مانند شرکت­‌های خصوصی ردیف بودجه دولتی ندارند و بنابراین نمی­‌توانند همه کتابها را به صورت رایگان چاپ کنند. به غیر از این تفاوت، تفاوت دیگری به لحاظ کیفیت چاپ و سایر موارد وجود ندارد. 

7_ بازه صفر تا صد مراحل چاپ کتاب چقدر است ؟

پارامترهای مختلفی در این مورد تاثیرگذار است. اما بطور میانگین و اگر از طرف ارشاد برای کتاب اصلاحیه ارسال نشود ؛  کل مراحل چاپ کتاب طی بازه ای 20 الی 30 روزه انجام و کتاب آماده چاپ می شود.

8_ برای چاپ کتاب چه مدارکی لازم است؟

 هر کدام از نویسندگان می­‌بایست کپی کارت ملی خود را برای انتشارات ارسال کنند. اگر قرار باشد صاحبان اثر بر روی جلد از عنوان دکتر یا عضو هیئت علمی برای خود استفاده نماید ، در این‌صورت آنها می­‌بایست مدارک مربوط به اینکه عضو هیئت علمی هستند یا در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شده‌­اند را به انتشارات ارسال کنند. در اینجا ارسال مدرک دکتری لازم و اجباری است. دلیل دریافت مدرک دکتری یا حکم کارگزینی برای ارسال به ارشاد آن است تا انتشارات اثبات کند نویسنده یا نویسندگان واقعاً فارغ‌التحصیل دوره دکترا یا هیئت علمی می‌باشند و  افراد غیر نتواند برای خودشان از عناوین جعلی استفاده کنند.


9_ چه مجوزهایی برای کتاب صادر می شود ؟

1- شابک از خانه کتاب : (یک الی سه روز کاری بعد از شروع قرارداد)

2- مجوز ارشاد (بعد از تایید نهایی فایل های کتاب توسط صاحب اثر انجام می شود و یک الی دو هفته این مرحله طول می کشد.)

3- فیپا از کتابخانه ملی : یک هفته بعد از دریافت مجوز چاپ ارشاد دریافت می شود

4- اعلام وصل : تعدادی کتاب بعد از چاپ جهت اعلام وصول و نهایی شدن پرونده مجوز چاپ کتاب به نهاد مربوطه ارسال خواهد شد.

10_ صاحبین اثر چطور می توانند ثبت نهایی کتاب و گرفته شدن مجوزها را راستی آزمایی نمایند ؟

 وقتی مجوز فیپای کتاب اخد می­‌شود صاحبین اثر می‌­توانند به صورت آنلاین آن را در سایت سازمان کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مشاهده کنند. این کار از طریق جست و جوی نام نویسنده یا نام کتاب یا ناشر در قسمت جستجو امکان­‌پذیر است. همچنین بعد از گذشت حدود یک ماه از چاپ کتاب، صاحبین اثر می­‌توانند وارد وب سایت خانه کتاب شده و در آنجا نیز با جستجوی نام اثر و کتاب خود از گرفتن مجوزهای رسمی برای چاپ کتاب مطمئن شوند.


11_ قطع کتاب چیست و چه قطعی مناسب کتاب من است؟

 قطع همان اندازه کتاب است. قطع‌های رایج برای کتاب‌های علمی وزیری و در صورت کم بودن تعداد صفحات قطع رقعی می‌باشد. برای کتاب های غیر علمی هم معمولا برای کتاب های رمان و حجیم همان قطع وزیری و  برای کتاب‌های خاص‌تر و کم حجم‌تر مثل شعر و دل نوشته، قطع رقعی مناسب می‌باشد. البته برای کتاب‌های علمی انواع مختلف قطع مورد استفاده قرار می‌گیرد که کاملاً سلیقه‌ای است و سلیقه‌ی صاحب اثر مد نظر است .


12_ چطور می‌شود به ناشر اعتماد کرد و نگران سرقت ادبی نبود؟

 بسیاری از صاحبین اثر از این مساله نگران هستند که بعد از اریه فایل کتاب از کجا مطمئن شوند که فایل آنها مورد سرقت ادبی قرار نخواهد گرفت. واقعیت هیچ راهی برای اثبات این مساله از طرف نشر وجود ندارد. در این مساله خود مولف تا زمانیکه قرارداد نشر امضا نشده است می­‌تواند فایل نهایی و کامل را در اختیار ناشر قرار ندهد. بعد از اخذ قرارداد این فایل در اختیار نشر قرار می‌گیرد که طبیعتاً وجود قرارداد فی مابین مانع از سرقت علمی و ادعای مالکیت غیر خواهد شد و مولف می‌­تواند به راحتی در صورت بروز مشکل احقاق حق نماید. البته صاحبین اثر تنها زمانی می­‌توانند از طریق قرارداد خود احقاق حق نمایند که ناشری که انتخاب نموده‌­اند مورد تایید و دارای مجوز فعالیت قانونی از وزارت ارشاد باشد. در غیر اینصورت امکانی برای اعاده حق وجود نخواهد داشت.


13_ آیا امکان چاپ کتاب به صورت ناشر مولف وجود دارد یا خیر؟

بر اساس مصوبه وزارت ارشاد (که در سال ۹۸ ابلاغ شده است) صاحبین اثر دیگر نمی­‌توانند برای اخذ مجوزهای قانونی برای چاپ کتاب شخصاً اقدام کنند و می‌­بایست از طریق یکی از ناشرین دارای مجوز فعالیت از وزارت ارشاد اقدام کنند .


14_ تبدیل پایان نامه به کتاب چه لزومی دارد ؟

فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکتری می توانند درصورت تمایل پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنند تا از مزایای آن بهره مند شوند . کسب 4 امتیاز در مصاحبه مربوط به دکتری ، ارتقای شغلی ، تقویت رزومه تحصیلی و ماندگار نمودن مطالب پایان نامه و قراردادن آن در اختیار عموم مردم از جمله مزیت های تبدیل پایان نامه به کتاب است .

15_ طراحی جلد برای چاپ کتاب چقدر مهم است؟

 طرح جلد زیبا و متناسب با عنوان کتاب بسیار مهم است. تنها چیزی که در کتاب بسیار ذهن مخاطب را درگیر میکند طرح روی جلد کتاب هست. انتشارات فروغ سیمرغ از بهترین طراح های جلد برای طراحی جلد تخصصی استفاده مینماید و بسیار نیز بر روی این موضوع تمرکز کرده است تا طراحی جلد کتاب شما به بهترین نحو ممکن انجام شد.


16_ آیا میتوانم از پایان نامه خودم کتاب تهیه نمایم؟

 بله این حق شماست. شما میتوانید به راحتی با تغییر مطالب پایان نامه، آن را به کتاب تبدیل نمایید. کافی است نحوه رفرنس نویسی و فهرست نویسی عوض شود و برخی ادیت ها روی پایان نامه انجام شود و عنوان خوبی برایش انتخاب شود. 

17_ چطور میتوانم به عنوان استادی که در دانشگاه تدریس میکنم از چاپ کتاب بهره مند شوم؟

 اگر در حال تدریس در دانشگاه هستید و هنوز در کلاس جزوه می گویید یا دانشجویان از انتشاراتی جزوه شما را کپی میزنند، بهترین راهکار این است که جزوه خودتان را تبدیل به کتاب کنید و به انتشاراتی دانشگاه بسپارید. هم از نظر مالی توانسته اید از علم خود بهره مند شوید و هم دیسیپلین خودتان را در کلاس، دانشگاه و اطرافیان بالا برده اید.